ДОШКОЛЁНОК - развитие ребенка, подготовка к школе в Киеве

Главная Психология дошкольника Типи характеру дитини


Типи характеру дитини

Як відомо, кожна дитина має свій характер. Залежно від того, як дитина одержує нові знання і засвоює інформацію, виділяють чотири типи характеру: глядач, слухач, оратор і діяч. Крім того, залежно від того, який тип сприйняття у дитини переважає, можуть виникнути специфічні проблеми під час адаптації до дитячого садка або школи.






Дитина-глядач

Її основний канал сприйняття — зір. Вона із задоволенням розглядає книжки, картинки, полюбляє дивитися телевізор. Від уваги глядача не вислизне жодна дрібниця. Водночас вона швидко втомлюється від одноманітності, їй потрібна постійна зміна кадрів і нові візуальні враження. Під час прогулянки вона може обійти декілька дитячих майданчиків і на кожному пограти всього декілька хвилин. Дитина-глядач часто «не чує» звернених до неї питань, якщо вони не підкріплені візуальними враженнями. Глядач не боїться нових людей, але при цьому не йде на контакт з незнайомими людьми. Він може, наприклад, уважно роздивлятися чужу тітоньку. Але, як тільки тіточка помітить дитину і поставить просте запитання, дитина може сховатися за маму, збентежитись або щось тихо пробубоніти собі під ніс.
Інтерес до дитячого колективу у глядача з'являється в 3—4 роки. Чим старшою стає дитина, тим складніше їй буде подолати збентеженість, вписуючись у новий колектив.
Глядач лякається, коли увага оточуючих спрямована на нього. Він буде із зацікавленістю заглядати в групу. Але при цьому боятиметься широко відчинити двері й зайти туди. Діти цього типу часто прохають маму подовгу не йти і посидіти разом з ними.
Вихователю не варто бентежити дитину своїми запитаннями і привертати до неї увагу інших дітей. Дитині потрібен час, щоб звикнути до нових  облич і уважно розглянути все довкола. Таку дитину краще приводити першою, щоб у неї був час до приходу інших дітей роздивитися все довкола, тому бажано, щоб спочатку до приходу всіх дітей групи мама залишалася з малюком. У присутності мами дитині буде простіше звикнути до дітей і подолати зніяковілість.   
                                            ,
Дитина-слухач
Вона засвоює інформацію з допомогою слухання. У ранньому дитинстві слухач віддає перевагу музичним іграшкам, полюбляє слухати казки і пісеньки. Діти такого типу дещо пізніше за однолітків починають говорити. Слухач, як губка, всмоктує нову інформацію і мовчить, а потім дивує дорослих правильною вимовою. Він має величезний словниковий запас і добру пам'ять на імена і факти. Ставлячи запитання, ця дитина завжди вислуховує відповідь до кінця. При цьому її не задовольняють короткі відповіді типу «так — ні».
Слухача бажано віддавати до дитячого колективу у 5—6 років. У цьому віці йому вже цікаво слухати не лише дорослих, але й однолітків. У ранньому віці слухач не потребує дитячого колективу, і йому буде важче переживати розлуку з батьками.
Дитині-слухачеві необхідно, щоб з нею постійно розмовляли і пояснювали все, що відбувається довкола. При цьому вона соромиться заважати незнайомим людям (виховательці, няні) питаннями і тихо чекає, доки її помітять. У результаті вона може цілий день провести, сподіваючись, що на неї звернуть увагу.
Вихователю і батькам потрібно навчити малюка слухати не лише дорослих, але і дітей. Для цього інколи потрібно запитувати у нього, що говорили інші дітлахи. Зазвичай спочатку діти ігнорують одне одного і прислухаються лише до слів дорослих. Та, зрозумівши, що однолітки набагато цікавіші оповідачі, ніж дорослі, слухач буде із задоволенням ходити в садок.

Дитина-оратор                               
Оратор пізнає світ через спілкування. Ця дитина постійно щось говорить. Батькам інколи здається, що вона взагалі ані на секунду не замовкає. При цьому малюк не стане щось бубоніти собі під ніс. Як справжньому ораторові йому потрібні слухачі, яких він обов'язково знайде. Він легко йде на контакт з усіма навкруги. Оратор рідко збентежується, відповідаючи на запитання дорослих. У цієї дитини з будь-якого приводу є своя точка зору, яку вона обов'язково повідомить.
В оратора потреба в дитячому колективі  з’являється приблизно в 3-4 роки. Саме в цьому віці діти починають спілкуватися одне з одним. І оратор легко привертає до себе увагу однолітків.
Ораторові важко мовчати, а в дитячому садку йому перший час ні з ким поговорити. У виховательки немає часу слухати його розповіді, а дітлахи цілком захоплені своїми емоціями.
Батькам увечері бажано питати в оратора, чим він займався в дитячому садку або школі, не перебивати його. Якщо дитина цілий день мовчала, їй необхідно виговоритися. Дитина повинна відчувати, що батькам, дорослим дійсно цікаво почути докладну розповідь про події минулого дня. Якщо дитина знатиме, що увечері знайде вдячних слухачів в особі мами і тата, то їй буде простіше пережити розлуку. Вихователеві потрібно активно залучати оратора до підготовки й участі у проведенні всіляких свят.

Дитина-діяч
Діяч
весь час зайнятий якоюсь важливою справою. Дитина-діяч не може спокійно сидіти й спостерігати за чимось. Їй треба бути активним учасником того, що відбувається довкола неї. Діти цього типу багато рухаються, а під час розмови активно жестикулюють. Діячі часто випереджають однолітків у фізичному розвитку. Але при цьому відстають у тих галузях, де потрібна посидючість і терпіння.
Діяч від самого народження потребує колективу однодумців. У 1,5-2 роки такій дитині вже час відвідувати дитячий садок.
Дитина-діяч, зазвичай із задоволенням йде до дитячого колективу, але через деякий час її азарт може зникнути. І коли інша дітвора вже адаптується і перестає плакати вранці, діяч категорично відмовляється йти в садок і влаштовує істерики. Скоріше, тут справа в тому, що йому стає нудно. Він не знає, чим ще зайнятися в дитячому садку: з усіма іграшками він уже пограв.   
Діти цього типу адаптуються до нових умов переважно через безпосередню участь й активні дії. Діячам потрібне спокійне оточення і можливість руху. Вихователеві можна регулярно давати такій дитині «відповідальні» доручення. Нехай малюк допоможе розставити іграшки, заправити ліжечка або прибрати зі столу.

Г. Кравцова
«Дитина або і кар’єра»
      

Еще про:
 

Для добавления комментария необходима регистрация и авторизация.

Реклама



Авторизация