ДОШКОЛЁНОК - развитие ребенка, подготовка к школе в Киеве



Дитина-шульга

За всіх часів розвитку людства шульги викликали особливий інтерес і деякою мірою насторожене ставлення оточуючих, подив і цікавість. Зараз явище ліворукості дітей не дивує ані батьків, ані педагогів. Таких дітей рідше переучують писати правою рукою та ставляться до них так само, як і до праворуких. Проте виникли нові проблеми, актуалізовані знаннями про асиметричність півкуль головного мозку у функціональному відношенні, тобто і в психічному: навчання та виховання ліворуких дітей.






Витоки ліворукості вчені схильні вбачати вже в періоді розвитку до народження. Вони вважають, що тестостерон впливає на швидкість росту півкуль мозку, який розвивається у плода, та відповідає за вроджені розходження в будові мозку чоловіків і жінок. Значний вміст тестостерону в період внутрішньоутробного розвитку, на думку вчених, сповільнює ріст лівої півкулі в чоловічого плода порівняно з жіночим і сприяє більш значному розвитку правої півкулі в осіб чоловічої статі. Подібна затримка росту лівої півкулі і може призвести до ліворукості.

Установлено, що ліворукість у десять-дванадцять разів частіше зустрічається в родинах, у яких шульгою є хоча б один із батьків.

Поряд із концепцією про генетичну обумовленість загально розповсюдженим є уявлення про патологічне походження ліворукості. Згідно з цією концепцією ліворукість є результатом незначного ушкодження мозкових тканин або у період вагітності, або під час пологів, або в ранньому дитинстві.

Необхідно зазначити, що жоден із довідників не визначає ліворукість як патологію. Анатомічні та функціональні міжпівкульні відмінності надають підстави говорити про психічну асиметрію, обумовлену спеціалізацією півкуль мозку. Саме домінантність півкулі визначає особливості протікання всіх психічних процесів у людини: у ліворуких провідною (домінантною) є права півкуля, у праворуких — ліва.

Розглянемо основні особливості півкуль мозку людини та сфери психічної діяльності, за які вони відповідають.

Права півкуля, яка домінує в ліворуких, відповідає за сприйняття виразності звуків. Величезний світ музики доступний лише цій півкулі: якщо її пошкоджено, людина не впізнає мелодії добре знайомих пісень. Доведено, що музичні мелодії краще розпізнаються, якщо слухати їх лівим вухом (тобто сприймаються правою півкулею).

Образна пам'ять, здібність тривалий час зберігати враження від побаченого — це також обов'язок правої півкулі. Якщо ж роботу цієї півкулі порушено, людина без будь-якого подиву розглядатиме на картинці неймовірні зображення: зайця з рогами, крилату корову та ін. Вона просто не помітить на цих малюнках найменшої невідповідності.

Людині з відключеною правою півкулею важко запам'ятати і потім відтворити складні фігури та зображення.
У разі якщо праву півкулю «виключено», більшість зорових завдань викликає у людини дуже серйозні проблеми: стає складно відшукати на столі очима необхідну річ, не вдається утримати на ній погляд і зовсім неможливо встежити, наприклад, за автомобілем, що їде, або людиною, яка біжить.

Виявляється, європейцям, для того щоб навчитися писати й читати, права півкуля зовсім не потрібна. А ось японцям, які використовують ієрогліфи, письмо без участі правої півкулі не вдається. Справа в тому, що ієрогліф — це фігурний знак, мініатюрне образне зображення якогось предмета, явища або поняття. Якщо ж образна пам'ять не працює, розібратися в ієрогліфах (як, до речі, і в дорожніх знаках) стає неможливим.

Права півкуля допомагає нам добре орієнтуватися в просторі: пам'ятати розташування кімнат і меблів у своїй оселі, районів і вулиць у місті. Саме права півкуля нагадує нам, де лежить та або інша річ, як користуватися різним домашнім приладдям.

Деякі дослідники доводять зв'язок правої півкулі з несвідомим у психіці людини: права півкуля поєднана зі сферою почуттів і відчуттів людини. У ліворуких рухові реакції кращі, ніж управоруких; їхні рухи більш точні.

В емоційній сфері в ліворуких переважають гнів (емоційна нестриманість), страх (боязкість), недостатній рівень самоконтролю, знижений настрій, пасивне сприйняття чинного порядку речей, естетична вразливість, підвищений рівень тривожності та сугестивності.

Робота лівої півкулі дозволяє людині розуміти звернене до неї мовлення — як усне, так і письмове, граматично правильно відповідати на запитання, вільно оперувати цифрами й математичними формулами в межах формальної логіки й засвоєних раніше правил. Але ця півкуля погано може впоратися з розпізнаванням складних образів: за допомогою тільки однієї лівої півкулі людина не зможе ототожнювати зображення людських облич; їй буде важко розпізнавати складні образи, які неможливо розділити на прості складові елементи; вона не сприйматиме твори мистецтва, не буде чутливою до музики, не розпізнаватиме інтонацію мовлення та модуляції голосу.

Людина із розвиненою лівою півкулею з легкістю вивчить довгий вірш або запам'ятає два десятки іноземних слів, підрахує кількість предметів і розв'яже мовчки задачу.

У процесі дослідження творчого процесу психологічні механізми розділяють на два типи: аналітичний, раціональний, логічний, об'єктивний — лівопівкульний; з домінуванням інтуїції, суб'єктивності — правопівкульний.

"Незабаром до школи"

 

Для добавления комментария необходима регистрация и авторизация.

Реклама