Рухи пальців та кисті впливають на розвиток дитини. Отже, чим більше ми допомагаємо синові чи донечці вправлятися у рухах рук, пальців, кисті, тим більше ми впливаємо на структури мозку.
Про взаємозв'язок рухів руки та мозку було відомо ще в II тисячолітті до нашої ери в Китаї. Вважається, що ігри за участю рук та пальців сприяють гармонійному розвитку тіла, розуму, підтримують у робочом стані системи мозку. Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування зв'язку між розвитком дрібної моторики руки та структур мозку. В роботах В.М.Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покрашенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.
Дослідження М.М Кольцової показали, що кожен палець руки мас своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
Народна мудрість здавна зберігає знання про необхідність рухів пальчиків дитини. В різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. "Пальчикові" ігри допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а приходять на допомогу у скрутні хвилини плачу або болю, щоб організувати діяльність маляти впродовж дня, відволікти, створити приємну атмосферу в домі. Пропонуючи малюку таку гру, важливо зразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, умати всі рухи і поступово їх повторювати. Дитина відтворює рухи рук, а в її гортані спочатку повторюються всі звуки, а через деякий час вже чуються відтворені склади, слова із запропонованої гри.
Світ "пальчикових" ігор дарує радість і малятам, і батькам.
***
Перший пальчик - наш дідусь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третый пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк.
***
Гой-да,гой-да,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Запоті підкови.
Грати спочатку лівою, потім правою рукою, а потім - обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкненими пальцями піднімати вгору, а потім, зігнувши пальці, - м'яко опускати вниз.
***
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці всі вони схопились враз -
В дитсадочок бігти час.
По черзі загинати пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкатися всіх інших - "будити". Розкрити всі пальці після слова "враз"
***
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обідчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка -
Витинати гопака.
По черзі розгинати пальці, починаючи з великого.
Пташечки літають -
Крильцями махають.
А долоньки у діток,
Наче крильця у пташок.
З рук скласти крильця і рухати ними.
Н. Орлова
< Предыдущая | Следующая > |
---|