Чомусь усі батьки вважають звук [р] найскладнішим звуком, чомусь чекають саме його від дитини з перших днів життя. Щойно дитина починає вимовляти його, вони радіють і навіть не звертають увагу на безліч інших проблем, що можуть виникнути в мовленні дитини.
Але не завжди цей момент настає. Звук [р] може замінюватися звуками [л], [й], [в], [д], [д'], [w], бути відсутнім чи ставати гортанним (французьким).
Що робити в таких випадках?
У першу чергу зайнятися артикуляційною гімнастикою.
Щойно дитина почне добре виконувати ці вправи, не докладаючи особливих зусиль і в повному обсязі, можна переходити до постановки звука. На жаль, під час постановки будь-якого звука з дитиною не пограєш. Для неї це дуже кропітка робота, що вимагає пильної уваги. Тому не можна відволікатися. Закріплювати здобуті вміння доцільно під час ігор.
Кольорові автомобілі
Мета: автоматизувати вимову ізольованого звука [р].
Хід гри
Діти сидять на стільчиках. Вони — «автомобілі». Кожному малюкові дається паперове кільце («кермо») будь-якого кольору. Перед дорослим на столі знаходяться декілька кольорових прапорців. Він піднімає один із них. Діти, які мають «кермо» такого самого кольору, бігають кімнатою та імітують звук роботи мотору автомобіля: «Р-р-р!». Коли вихователь опускає прапорець, то «автомобілі» повертаються на стільчик («у свої гаражі»). Після цього дорослий піднімає прапорець іншого кольору або декілька прапорців одночасно.
Будильник
Мета: автоматизувати вимову звука [р].
Хід гри
За допомогою лічилки серед дітей обирається одна дитина, яка буде «будильником». Решта дітей сидять на стільчиках («лягають спати»). Педагог говорить, о котрій годині потрібно дітей розбудити, і починає повільно лічити. Коли він вимовляє призначений для підйому час, «будильник» видає звуки: «Р-р-р!». Усі діти підводяться.
Горобці й автомобіль
Мета: автоматизувати вимову звуків [р] і [р'] у звуконаслідуваннях.
Хід гри
Декілька дітей зображують горобців. Вони стрибають і цвірінькають: «Цвінь-цвірінь!». Одна дитина є «автомобілем». Коли «автомобіль» знаходиться далеко від «пташок», його «мотор» звучить тихо: «Р-р-р!». При наближенні звук посилюється, а «горобці», почувши його, «розлітаються». Той, кого «автомобіль» «задавив» (упіймав), стає «автомобілем», і гра триває.
Оркестр
Мета: автоматизувати вимову звуків [р] і [р'] у складах.
Хід гри
Діти сідають півколом. Одна група дітей — «трубачі», друга — «скрипалі», третя — «ударники». Дорослий — «диригент». Він пропонує «музикантам» наспівати якусь знайому мелодію. «Трубачі» співають склад «Ру-ру-ру», «скрипалі»: «Рі-рі-рі», а «ударники»: «Ра-ра-ра». Після репетиції дорослий починає диригувати. Співає тільки та група, на яку він указує паличкою. Коли дорослий піднімає обидві руки, усі діти одночасно «грають» .
Чи знаєш ти ці слова?
Мета: автоматизувати вимову звуків [р] і [р'] у словах і складах.
Хід гри
Дорослий вимовляє фразу, не договорюючи в словах склади. Той, із дітей, хто першим правильно вимовить склад, якого бракує, отримує фішку. Виграє той, хто набрав найбільшу кількість фішок.
• У нас крижана го...(ра).
• Мукати вміє ко...(рова).
• У воротях стоїть воро...(тар.).
• У крота в землі но...(ра).
• Увечері на вулицях світять ліхта...(рі)
Можна влаштувати вікторину із загадками, у яких відповіді міститимуть звук [р].
* * *
Живе спокійно, не спішить,
Вона ніколи не біжить.
Під панциром без страху
Гуляє... (черепаха).
* * *
Має клешні й довгі вуса.
Я і сам його боюся,
Бо щипає, мов гусак.
Ну, а звуть щупаку... (рак).
* * *
Сам пустий, голос густий,
Дріб вибиває, діток збирає.
(Барабан)
* * *
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають... (журавлі).
* * *
Між берегів текла-текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла.
(Річка)
* * *
Чи хто заходить, чи виходить,
Той першим руку нам дає.
Ми стоїмо завжди при вході,
Нас в кожній хаті кілька є.
(Двері)
Н. А. Даниленко
Заняття з логопедом
< Предыдущая | Следующая > |
---|