Першу програму виховання дітей дошкільного віку «Малятко» в незалежній Україні колегія Міністерства освіти України рекомендувала в 1991 р. Протягом восьми років її успішно втілювали в дошкільних закладах нашої держави. Йдучи назустріч побажанням працівників системи дошкільної освіти, авторський колектив уніс певні корективи та доповнення і пропонує друге видання програми «Малятко».
Программа "Малятко" скачать бесплатно
Насамперед зазначимо, що програма визначає обсяг та зміст знань, умінь і навичок, засвоєння яких забезпечить основу розвитку та життєдіяльності особистості. Програмний зміст є узагальненим результатом багаторічних досліджень вітчизняної та світової психологічної і педагогічної науки. Програма — це орієнтир для батьків і вихователів того, що можуть і мають знати та вміти діти певного віку, про рівень їхньої вихованості та розвитку. Особливо наголошуємо на тому, що обов'язковим компонентом процесу формування особистості є знання та вміння, а кінцевим його продуктом — ставлення до себе та навколишнього світу, яке проявляється в емоційно-чуттєвій сфері, судженнях та поведінці дитини.
Зміст програми орієнтує вихователів на те, чого має досягти дитина у відповідний сензитивний період розвитку, її всебічний гармонійний розвиток є завданням виховних технологій.
Автори програми несуть відповідальність за наукову достовірність змісту розділів, доступність для сприймання дітей (перевірену психолого-педагогічними експериментами та апробовану практикою), послідовність викладу матеріалу, його систематичність, ускладнення відповідно до зростання вікових можливостей дітей.
Головною метою виховання є виховання цінностей. Саме цінності здебільшого детермінують потреби, які впливають на рушійні механізми активної діяльності людини. Зміни в суспільстві зумовлюють зміни й у системі цінностей. І навпаки, з переоцінки цінностей розпочинаються зміни в соціально-політичних поглядах людей. Будь-яка система
виховання має на меті зробити для кожної особистості ціннісно значущими норми й закони, якими керується суспільство. Тільки в такому разі воно матиме законослухняного громадянина й активного діяча суспільного процесу. Цінності визначають зміст виховання, а виховання прагне прищепити дітям віру у прийняті цінності. Яку систему цінностей вибирає суспільство, таким має бути і характер виховання в сім'ї, дошкільному закладі, школі, в суспільстві.
Наше суспільство заявило про кардинальну перебудову на засадах свободи і демократії. Виховання дітей має спиратися на певну систему орієнтирів, духовних цінностей, до яких уходять моральні, громадянські, світоглядні, екологічні, естетичні, інтелектуальні та валеологічні цінності.
Конституція України визначає, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека є найвищою соціальною цінністю. Автори програми намагалися реалізувати ці ідеї в змісті кожного розділу, формі викладу, структурі.
Зміст програми систематизовано за усталеними в практиці дошкільного виховання розділами. У структурі розділів чіткіше виділено завдання виховання та основні результати навчально-виховної роботи. Істотним доповненням є розробка програмного змісту для дітей першого року життя.
Розділи «Дошкільне дитинство: особливості розвитку» та «Психологічні вікові характеристики» ґрунтуються на досягненнях вітчизняної і світової психології розвитку дитини. Основні ідеї цих розділів: єдність розвитку та саморозвитку дитини, що досягається співробітництвом її з дорослим і засвоєнням нею загальнолюдської культури; ампліфікація (збагачення) дитячого розвитку відповідно до генетичних завдань кожного періоду; формування передумов загальних, у тому числі творчих здібностей, що відповідають віковим можливостям дитини й вимогам сучасності.
В основу покладено концепцію психологічного віку як періоду розвитку, що характеризується структурою (соціальна ситуація розвитку; певна ієрархія видів діяльності та провідний тип її; новоутворення, які мають самоцінне значення для психічного розвитку дітей певного періоду, і є умовою переходу до наступного періоду) та динамікою. У кожному віковому періоді в системі стосунків дорослий — дитина виникають суперечності, як рушійна сила розвитку, бо визначають нове генетичне завдання, розв'язання якого має життєве значення для
повноцінного розвитку дитини.
Програму доповнено розділом «Діти, які потребують підвищеної уваги». Зміст його допоможе вихователям і батькам зрозуміти причини виникнення тимчасових труднощів у поведінці дітей та знайти психологічні прийоми індивідуальної роботи.
Розділ «Гра» доповнено підрозділом «Народні ігри». Це своєрідна «мала академія» народознавства, що старанно зберігала і передала дошкільнятам 3-го тисячоліття попередній багатовіковий досвід ігор, забав, розваг.
Підрозділ «Народні ігри» можна творчо доповнювати репертуаром традиційних та регіональних ігор. Культивування народних ігор у практичній роботі дитячих садків буде сполучною ланкою між народною, сімейною та офіційною педагогікою на благо духовного, фізичного та емоційного зростання дитини.
До народних ігор входять спонтанні ігри самих дітей та спеціально вигадані для розваги й навчання ігри. Дитячий фольклор містить найрізноманітніші твори, що мають виховну цінність: колискові, забавлянки, заклички, промовки, звуконаслідування, прозивалки, мовчанки, колядки, щедрівки, пісні, вірші, скоромовки, лічилки, ігри тощо. До народних ігор належать різноманітні рухливі, мовні, хороводні, сюжетно-рольові ігри та інші розваги і забави. Кожну гру можна збагатити відповідною лічилкою чи пісенькою, що робить забаву неповторною й оригінальною. І лише справжній фахівець щодня творитиме для дітей чудо гри.
Головна мета розділу «Дитина і навколишній світ» — добитися, щоб діти засвоїли духовні цінності свого народу, виховати в них відчуття батьківської землі. Діти від народження мають «купатися» в ріднородинному середовищі. Мова, традиції, звичаї, народні символи, мораль тощо живлять «корінь духовності» і є основою психічного, фізичного, соціального та інтелектуального розвитку особистості. Невичерпне джерело духовного збагачення особистості — усвідомлення дитиною суспільної значущості праці. Творча, улюблена праця допомагає людині реалізуватися, відчути свої можливості, свою потрібність людям, здатність власною працею дарувати щастя рідним, близьким і незнайомим людям, Батьківщині. Ця ідея має стати провідною в ознайомленні дошкільнят з працею дорослих та організації власної трудової діяльності.
Зміст розділу «Рідна природа» спрямовує вихователів на формування в дітей світоглядних уявлень. Картина світу має розгортатися перед дитиною поступово в певній системі: від найпростіших уявлень про окремі об'єкти і явища природи, їх суть до узагальнених понять. Саме узагальнення, даючи можливість абстрагуватися від великої кількості природних явищ, виробляє цілісний погляд на світ.
У розділі простежується чітка екологічна та валеологічна спрямованість змісту, до якого увійшли такі основні ідеї та поняття:
єдність та взаємозв'язок живого і неживого в природі (нежива природа — джерело задоволення потреб живих організмів; зв'язок рослин і тварин проявляється в різноманітній пристосованості до середовища існування);
єдність живого та неживого в природі розкривається через поняття «живий організм»: живі істоти дихають, живляться, пересуваються, відчувають, розмножуються; живе може існувати тільки за умови цілісності його зв'язків з природним середовищем та відповідності умов середовища його потребам;
єдність людини і природи (людина як біологічна жива істота є частиною природи, вона здатна діяти усвідомлено, передбачаючи наслідки своїх дій; взаємодія людини і природи розкривається через вплив природи на людину і людини на природу).
Ціннісне ставлення до природи полягає в її універсальності, адже вона є колискою, оберегом життя, а також соціальною цінністю, яка визначається естетичною, пізнавальною, моральною значущістю для людини, суспільства. Саме на цих положеннях акцентуємо увагу вихователів і батьків, адже від рівня екологічної культури залежить збереження життя.
Відчуття батьківської землі формується й через засвоєння рідної мови. До розділу «Мовленнєве спілкування» введено підрозділ з розвитку усного мовлення в дітей, які перебувають у різномовному, здебільшого російськомовному оточенні.
Вартісну новизну підрозділу «Говоримо українською» становить комунікативно-діяльнісний підхід, тобто моделювання природних мовленнєвих ситуацій, що підвищує мовленнєву активність дитини. Важливість розвитку в дітей усного мовлення зумовлена його випереджальним характером,
незважаючи на те, що в практиці навчання усне і писемне мовлення ідуть паралельно.
Концептуально важливим є те, що в розвитку усного мовлення увага дитини спрямована не на мовні засоби (лексика, фонетика, граматика), а на зміст розмови. За такої умови відбуваються цілісність сприймання мови дошкільниками, мимовільне відтворення її в ситуаціях, максимально наближених до природних, що забезпечує оптимальний розвиток усного мовлення в дітей.
Наукові дослідження та апробація їх на практиці засвідчують, що п'яти-шестирічний вік дитини є сензитивним щодо навчання її грамоти — читання та письма. Діти виявляють особливий інтерес до цієї діяльності: наслідують письмо дорослих, щось пишуть по-своєму, роблять спроби читати. Тому важливою є цілеспрямована робота із старшими дошкільниками щодо навчання їх грамоти.
У програмі систематизовано завдання та зміст підготовчого періоду навчання грамоти і введено письмо в підготовчій групі. Розширення даного розділу зумовлене ще й потребою наступності в навчанні між дитячим садком і школою.
До змісту розділу «Цікава математика» внесено доповнення, які стосуються навчання дітей користуватись найпростішими прийомами встановлення схожості і відмінності предметів за формою та величиною (другий рік життя); встановлення поелементної відповідності двох множин, порівняння об'єктів з урахуванням двох властивостей, орієнтування в напрямках під час руху (третій рік життя); розрізнення понять «порівну», «мало»: ознайомлення з масою як ознакою предметів (четвертий рік життя); порівняння предметів за їх масою (п'ятий рік життя).
У старшій групі передбачаються засвоєння дітьми поняття про пару, оволодіння вмінням ділити предмети, геометричні фігури на дві, чотири рівні частини, порівнювати ціле і частини. Крім того, діти вчаться визначати напрям за допомогою плану-схеми, диференціювати поняття: зараз, згодом, раніше, пізніше.
Діти сьомого року життя здатні засвоїти відношення між числами і цифрами до 20, використовувати знаки більше, менше (>, <). p="" style="text-align: justify;" .="">
<). p="" style="text-align: justify;" .="">
Музичний репертуар розподілено за видами дитячої музичної діяльності: слухання музики, співи, музично-ритмічні рухи, гра на музичних інструментах.
Відповідно до потреби створення оптимальних умов для повноцінного фізичного і психічного розвитку дитини, гуманізації цілісного виховного процесу програму доповнено розділом «Взаємодія дошкільного закладу і сім’ї», де викладено зміст та форми спільної роботи, визначено умови їх ефективності. В ньому також подано принципи такого співробітництва, окреслено суть активної позиції вихователів і батьків як суб'єктів виховного процесу, наведено методи активізації взаємодії та її етапи в онтогенезі.
Зважаючи на сучасні тенденції в суспільстві, пов'язані з підвищенням престижу сім'ї та ролі сімейного виховання, яке найбільше впливає на становлення особистості саме в дошкільному віці, на можливості й бажання окремих батьків виховувати дитину тільки в сім'ї, до програми введено новий розділ «Виховання дитини в сім’ї». Його зміст торкається всіх найважливіших аспектів сімейного виховання дітей
дошкільного віку на гуманістичних засадах, пропонує модель взаємин батьків і дітей на принципах взаємоповаги і взаєморозуміння, співпраці й співпричетності. У розділі акцентується увага на найперших завданнях родинного виховання та його стратегії, методах сімейного впливу на дошкільників, батьківських помилках і їх причинах, на ролі матері й ролі батька в становленні особистості дитини, на суті й складових виховного потенціалу та виховного ідеалу сім'ї.
Сподіваємося, що такий добір основних орієнтирів і знань для батьків допоможе їм виконувати виховну функцію сім'ї, сприятиме підвищенню рівня сформованості педагогічної культури батьків, забезпечить повноцінність виховання дитини та її первинну соціалізацію на засадах гуманізму.
Усі доповнення до програми та корективи в її змісті апробовано в практиці навчально-виховної роботи з дітьми. Програмою можуть користуватися вихователі дошкільних закладів, батьки і всі. хто причетний до виховання дітей у першій ланці освіти — дошкільному дитинстві.
Программа "Малятко" скачать бесплатно
< Предыдущая | Следующая > |
---|