ДОШКОЛЁНОК - развитие ребенка, подготовка к школе в Киеве

Главная Психология дошкольника Чи потрібно переучувати ліворуку дитину?


Чи потрібно переучувати ліворуку дитину?

Як ми вже знаємо, ліворукість є біологічного основою індивідуальності, відбиттям сформованої системи роботи півкуль головного мозку, і тому примусове переучування спричиняє небажані наслідки. Переучувати ліворуку дитину — означає змінювати специфічні якості її психіки, що негативно впливає на психічний стан, емоційне благополуччя та здоров'я дитини в цілому.






Виховуючи дітей, важливо пам'ятати про те, що на 3-4 році життя відбувається дозрівання аналізатора руху, тому більшість дітей нерідко діють двома руками. У цьому віці можна зробити спробу обережно сформувати праворукість, але такі спроби повинні відбуватися без будь-якого насильства, лементів і погроз. Якщо ліворукість не виражена й дитина вільно переходить до дій правою рукою, її вчать активно користуватися правою рукою, якщо ж спроби дорослих зустрічають опір дитини, то не рекомендуємо наполягати: це означає, що дитина — шульга й обмежувати дії її лівої руки непотрібно.

У процесі насильницького переучування відзначаються серйозні зміни в стані дитини: вона стає запальною, примхливою, дратівливою, неспокійно спить, у неї знижується апетит. Пізніше з'являються ще більш серйозні порушення: частий головний біль, постійна млявість; фактично діти можуть активно працювати тільки на перших двох уроках, потім їхня увага послабляється, з'являється рухове розгальмування, стомлення. Процес переучування ліворукої дитини може скінчитися дуже сумно: у дитини розвиваються невротичні розлади (нервові тики, енурез, заїкуватість). Як свідчить медична статистика, кожна третя дитина із заїкуватістю — це переучений шульга. Саме переучування, а не ліворукість як така є сильним специфічним фактором виникнення неврозів.

Ліворукі діти, які унаслідок переучування зазнали невротичних розладів, значно більше часу витрачають на підготовку домашнього завдання, особливо важко їм виконувати письмові завдання. Вони часто відчувають «шкільні страхи», пов'язані з невдачами в класі, зауваженнями, саморозкриттям. Наслідками таких переживань у дітей стають прискорене серцебиття, астматичні приступи, посилене потовиділення, тремтіння рук, голосу, іноді вони бачать страшні сни, пов'язані зі шкільними неприємностями, а недостатній відпочинок уночі, у свою чергу, негативно позначається на загальній якості життєдіяльності дитини, її емоційному стані.

Важливо знати, що хвилюванші та страхи збуджують праву півкулю головного мозку, яка у ліворуких дітей і без того є значно активнішою, і, як наслідок, навіть незначна подія може стати приводом для виникнення страху. Такий високий рівень активізації правої півкулі викликає гальмування діяльності лівої півкулі головного мозку дитини. У результаті дитина не має сил приймати правильні рішення, знаходити раціональний вихід із ситуації, що склалася,— адже вміння адекватно оцінювати свої дії та вчинки послабляється. Будь-який тиск на дитину, будь-яке перевантаження тільки підсилюють непевність і слабість дитини. Допомога в цій ситуації однозначна — розвантаження дитини, психологічне розслаблення, тому що порушення, які виникають через переучування ліворукості, є порушеннями функціонального стану нервово-психічної сфери.

Іноді в молодшому шкільному віці під час переучування шульги спостерігають істеричні неврози. Особливо яскраво вони виявляються у формі істеричної сліпоти, коли дитина скаржиться, що не бачить ліній і клітинок у зошиті, під час списування з дошки в неї «зникають» літери, слова й фрази.

Усі ці відомості, на жаль, підтверджують численні приклади із практики: іноді переучування викликало в дитини характерний невроз, що виявлявся в порушенні почерку (тремтіння руки в момент, коли людина бере ручку, поява найсильніпюго болю або судомних посмикувань у руці, яка пише).

Під час переучування ліворукої дитини трапляються випадки, коли вже в процесі навчання письма доводиться змінювати робочу руку, що означає вчитися писати практично заново.

Ліворукі діти, яких батьки переучили писати правою рукою в дитячому садку (школі), подорослішавши, відчувають більш тонку координацію лівої руки, яку й використовують під час виконання побутових справ; вони часто пишуть правою, а малюють або підкреслюють лівою рукою.

"Незабаром до школи"

Еще про:
 

Для добавления комментария необходима регистрация и авторизация.

Реклама