Характерною рисою молодших дошкільників є активний процес пізнання світу через спостереження за ним. Процес знайомства з навколишнім світом повинен будуватися на виробленні у дітей навички тлумачення свого досвіду. Оскільки життєвий досвід дитини ще не значний, то вона пізнає світ, порівнюючи його із собою, як із найбільш відомим об'єктом. Необхідно показати загальний взаємозв'язок дитини зі всією оточуючою її дійсністю.
Вихователь допомагає дитині отримати чіткі уявлення про предмети найближчого оточення, необхідні для адекватного використання їх у різноманітних видах дитячої діяльності; виховує у неї дбайливе ставлення до предметів, створених працею людини; забезпечує поступовий перехід від предметного сприйняття і пізнавання об'єкта («Що це?», «Хто це?») до простого сенсорного аналізу; допомагає дитині освоїти відповідний словник.
Виховання у дитини інтересу до явищ природи починається з уміння вдивлятися, милуватися рослинами і тваринами;. проявляти спостережливість і дбайливе ставлення до світу природи. Нижче наведені деякі приклади ігрових спостережень.
Різноколірна прогулянка
Гра допомагає дітям навчитися спостерігати за природою, навколишнім світом, розрізняти і правильно називати кольори. Гра розвиває аналітичне мислення, сприйняття кольорів, загальну моторику, соціальні навички.
Опис гри
1. Перед прогулянкою проведіть ігрову бесіду з дітьми з теми «Що якого кольору?», показуючи картинки із зображенням довколишньої природи (квіти, трава, пісок, небо, хмари, різні предмети).
2. Під час прогулянки виберіть який-небудь колір і починайте шукати предмети цього кольору, наприклад, червоний — машина, лавка, квітка, сукня Марійки, совочок Сашка.
Йди по сліду
Діти дуже полюбляють що-небудь шукати, для них таємничість має дуже велике мотивуюче значення. Надайте їм можливість побути трішки слідопитами. Грати в цю гру можна як у групі, так і на прогулянці.
Гра розвиває загальну моторику, уяву, аналітичне мислення, уміння виконувати поставлене завдання, орієнтацію в просторі, сприяє згуртованості колективу, умінню робити що-небудь разом, спираючись на результати дій інших дітей.
Для гри вам знадобляться кольорові наклейки, невеликий сюрприз-скарб, оскільки шукати «скарб» діти будуть усією групою (наприклад, мильні бульбашки, які можна видувати по черзі, м'ячик — можна разом пограти, настільна гра, конструктор, пачка печива на всіх).
Опис гри
1. Намітьте маршрут у групі або у дворі, визначте його, промаркуйте наклейками, розмістивши їх з інтервалом 1-2 м.
2. Наприкінці маршруту покладіть «скарб», сховайте його так, щоб здалека не було видно, і діти не змогли його побачити раніше, ніж пройдуть за маршрутом.
3. Поясніть дітям суть гри, її можна мотивувати у якийсь незвичайний спосіб («скарб» приніс добрий чарівник, загубив гном, ведмедики хотіли подарувати, але заховали і заснули).
4. Обов'язково похваліть дітей, коли вони знайдуть «скарб», щиро здивуйтеся разом з ними, порадійте їх досягненню, простежте, щоб усі скористалися «скарбом».
Екологічне виховання ґрунтується на вікових психологічних можливостях дітей цього віку. Це допомагає забезпечувати ефективність виконання поставлених завдань, доступних для дітей.
Пізнання природи допомагає дітям молодшого дошкільного віку адаптуватися в навколишньому світі, підтримувати зацікавленість і допитливість, активність і самостійність. У процесі ознайомлення малюків з природою вихователь вирішує важливі завдання сенсорного розвитку, формування у дітей елементарних форм предметно-дієвого й наочно-образного мислення. Вихователь створює умови для включення дітей у реальну діяльність з догляду за рослинами, що знаходяться в групі й у дворі, спостереженню за тваринами.
Особливо добре, якщо в групі або дитячому садку є живий куточок. Цікаво спостерігати за поведінкою птахів, комах, кішок, собак, виховуючи емоційну чуйність і гуманні почуття.