ДОШКОЛЁНОК - развитие ребенка, подготовка к школе в Киеве

Главная Родителям о дошкольниках Іграшки й посібники для дітей від 3 до 5 років


Іграшки й посібники для дітей від 3 до 5 років

Іграшки варто підбирати за ознакою функціональності. На перше місце виходять ігри й посібники, що розвивають усілякі навички конструювання. Це конструктори, будівельні набори. Так, дві скріплені між собою планки з пластмасового конструктора можуть використовуватися як підйомний кран; пістолет, згорнута трубка можуть бути рупором, підзорною трубою тощо.






Ми дали повний опис усіх необхідних матеріалів, посібників і обладнання для гармонійного розвитку дитини 3—5 років. Звичайно, деякі з рекомендованих предметів — гойдалка, качалки, стінки, гірки — можуть бути у вашому дворі, у сусідньому дитячому садку — їх можна не купляти, але потрібно організувати дозвілля дитини так, щоб вона могла ними користуватися хоча б раз на тиждень.

Ігри посідають важливе місце в житті дитини. Вони є її природним станом, потребою дитячого організму. Ігри створюють позитивне емоційне тло, на якому всі психічні процеси протікають найбільш активно. У грі не тільки виявляються індивідуальні здібності й особистісні риси дитини, але й формуються певні властивості особистості. Тому якщо малюк виховується вдома, важливо, щоб йому були надані основні ігри й посібники, необхідні для повноцінного розвитку дитини.

Необхідно врахувати, що до 4 років у дітей немає розподілу на «дівочі» та «хлопчачі» ігри. Хлопчики й дівчатка мають «програти» в дитинстві всілякі ролі. Так, хлопчикам не зашкодить пограти в ляльки й виявити свою ніжність і турботу, а дівчаткам — у « піратів » і виявити свою ініціативу й активність.

Можна виділити певні види іграшок, перелічені нижче.

СЮЖЕТНО-РОЛЬОВІ ІГРАШКИ
Ляльки, великі м'які іграшки тощо допомагають малюку повніше та яскравіше виявляти емоції, часто є незамінними партнерами в грі. Дуже добре, якщо в дитини є ляльки, що зображують дітей і дорослих. Найбільш зручні для ігор ляльки розміром від 12 до 55 см. Рекомендується, щоб у всіх ляльок були запасні комплекти білизни й одягу.

В одяг входять: сукні (літня, зимова), труси, майка, шкарпетки, капелюхи, колготки, пальто, тапочки, чобітки. Додатково можна включити капелюх із шарфом, штани із сорочкою й кофтою, комбінезон і т. ін. Чим різноманітніші одяг і взуття в ляльок, тим більше й легше дитина зможе засвоїти назви та призначення одягу.

Розвивальний вплив ігор із ляльками на дитину багато в чому залежить від наявності в малюка іграшок, що відображають оточуючий його світ речей: меблів для ляльок, коляски, побутової техніки — холодильник, плита, телевізор, телефон, годинник, посуд і т. ін.

Для ігор із ляльками дітей 2—3 років краще купляти великі меблі, такі, якими дитина змогла б користуватися сама, тому що, граючи, малюк полюбляє посидіти поруч зі своєю лялькою або ведмедиком. До комплекту меблів входять стіл, стільці, ліжечко, шафа для одягу й посуду. Для ліжечка необхідні такі спальні приналежності: два матраци, ковдра, подушки, простирадла, наволочки й підодіяльник.

Якщо для дитини 2—5 років іграшковий посуд зроблений із пластмаси й алюмінію, то діти 5—7 років можуть грати навіть посудом із фаянсу або кераміки. У набори посуду мають входити два комплекти: столового (ложки, тарілки великі й маленькі, ножі, виделки) й чайного посуду (чашка, чайна ложка, блюдце, чайник), а також кухонного (каструля, сковорідка, маленька каструлька).

Розігруючи різноманітні сюжети з навколишнього життя, казкові сюжети, дитина «пробує себе» в різних ситуаціях.

Сьогодні виникає спокуса придбати комплект ляльки Барбі з приданим, сімейством і нерухомістю. У грі дітям до 7 років необхідне ототожнення з якимось із її персонажів. Граючи в «доньки-матері», дівчинка бере на себе роль мами. Але ким вона може бути стосовно дорослої Барбі, що втілює ідеал світського, дозвільного життя, зовсім не такого, яке бачить дитина вдома? Якоюсь мірою Барбі корисна для дівчинки 8—10 років, що, продовжуючи грати в ляльки, бере в грі роль режисера. У цьому ж віці з'являється інтерес до маленьких лялечок, які стають дітьми ляльки-мами. Для лялькового сімейства облаштовується іграшкова квартира, у якій розгортаються сюжет гри. Однак образ Барбі нерідко входить у суперечність із досвідом дитини, тому що іграшка персоніфікує менталітет світського життя та формує неадекватні потреби.

Раніше для розвитку в дитини таких важливих якостей, як сміливість, рішучість, активність, потреба захистити слабкого, використовували олов'яних солдатиків. Але тоталітарне мислення залишилося в минулому. Зараз ці якості можна формувати на прикладі позитивного героя, що бореться зі стихією. Руйнуючі дії можна перетворити на творчі або смішні. Так, замість вибуху — салюти; боротися не з ворогом, а зі стихією, бурею; ризикувати й вирізнитися не в бою, а в небезпечній навколосвітній подорожі.

У деяких випадках, коли дитина дуже наполегливо просить іграшку, навіть, на ваш погляд, шкідливу для нього (ту ж Барбі), іграшку варто купити. Існує мода на дитячі іграшки, і виробники іграшок через рекламу, безумовно, намагаються нав'язати їх дитині. У дитячому віці дуже сильною є потреба не відрізнятися від однолітків, бути нарівні з ними. Задоволення цієї потреби важливо для нормального розвитку дитини. Справа в тому, що в дитячому віці почуття загострені, і сильні негативні емоції можуть залишити слід на все життя. Дитина має бути впевнена, що ви любите її та розумієте її проблеми. Тому коли дитина наполегливо просить яку-небудь іграшку або річ, уважно поставтеся до цього. Поспостерігайте, чим ця річ є для однолітків вашого малюка. Поговоріть із дитиною та спробуйте зрозуміти, які проблеми вона намагається розв'язати за допомогою іграшки. Купивши іграшку, намагайтеся нейтралізувати її негативний вплив і розширити позитивний. (Наприклад, Барбі може «працювати» журналістом.)

ТРАНСПОРТНІ ІГРАШКИ
Для маленьких (2—4 роки) дітей використовують великі дерев'яні й пластмасові іграшки: вантажівки, самоскиди, поїзд. Усі вони повинні мати шнур із наконечником для зручності перевозу вантажів. Для дітей 4—5 років можна придбати прості невеликі машинки, але вони мають бути різними за призначенням: санітарна, пожежна, машини-фургони— «Хліб», «Молоко», «Бензин» тощо.

Для дітей 6—7 років найкраще придбати іграшки, різноманітні за принципами дії: прості, механічні, інерційні й електрифіковані.

ІГРОВІ БУДІВЕЛЬНІ НАБОРИ
1 комплект — «Побудуй місто» з 58 деталей: кубів, цеглинок, призм, тригранників, пластин.
12—40 екземплярів цеглинок із дерева (6х3х1,5 або 3x4x2 см) візках.

ДИДАКТИЧНІ ІГРАШКИ
«Блоки Дьєнеша», «Кольорові рахункові палички» (Кюїзенера), «Вкладиші Монтессорі», «Кубики для всіх», «Кубики Нікітіних», «Унікуб», «Склади візерунок», «Кубики Зайцева», «Набір із чотирьох кубиків», мотрійка двомісцева, набір різних насінь не менш ніж 5—10 шт. кожних (гарбуза, соняшника, гороху, бобів, шишок), пірамідка (чотири башточки основних кольорів), пірамідка башточок (шість башточок основних кольорів), пірамідки кульові (із п'яти-шести восьми кулі, різного діаметра), годинники іграшкові з рухливими стрілками.

Лото «Малятам» складається з маленьких карток і великих карт, поділених ті три чотири однакові квадрати, у кожному з яких зображений предмет.

«Предмет і зображення» — складається з чотирьох пар предметів її малюнками й об'ємними формами цих предметів із пластмаси: "Овочі", «Фрукти», «Посуд», «Меблі», «Одяг», «Транспорт», «Тварини», «Знайди маму».

«Ляльковий театр» (рукавичний).

НАСТІЛЬНІ ІГРИ
«Піймай рибку»; курочки, що клюють крупу; працюючі ковалі, дзиґа, неваляшки 25 і 15 см.

ДОПОМОГА З ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мольберт, кольорові олівці (12 кольорів), акварель, палітра для складання фарб, пензлі круглі м'які для малювання № 11 і 12; пензлі плоскі № 12—16, коробка крейди, воскові крейди, туш чорна, серветка для пензлів, серветка з тканини, пластина для намазування форм клеєм, клей ПВА, ножиці пластмасові з тугими кільцями, таця для паперу, кольорова глина (п'ять основних кольорів), дошка для ліплення, відро для глини, альбом для малювання (40 аркушів), кольоровий папір, напівкартон, кольоровий папір-самоклейка, журнали з кольоровими картинками для колажів.

ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ РУХІВ
Гімнастична стіна (три-чотири предмети) з приставними сходами й скатом-дошкою; колода на землі, дошка ребриста; мішень; м'ячі: діаметром 20—25 см, 10—12 см, 6—8 см, великий надувний м'яч.

Обручі діаметром 55—60 см і 40 см, ціпки гімнастичні завдовжки 75—80 см; шнури: короткі («кіска») завдовжки 75—80 см, довгі — 15—20 м; мішок із піском для метання масою 200 г, для вправ рівноваги (400 г); кеглі (комплект); велосипед триколісний; санки дитячі; стрічки короткі різнокольорові завдовжки 50—60 см.

ДИТЯЧІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ
Металофон або ксилофон, дитяче піаніно, два барабани з різною висотою звучання, бубон.

ОБЛАДНАННЯ З ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
Гімнастична драбина зі скатом-дошкою («гірка»); мотузки-ліани різної довжини; дошка ребриста; мішень; гумові м'ячі діаметром 6— 8 см і 20—25 см, великий надувний м'яч; обручі діаметром 55—60 см (круглі плоскі) і діаметром 40 см; гімнастичний ціпок (75—80 см); кеглі, серсо (кільця для накидування їх на палицю); триколісний велосипед; санки, гойдалка, качалки.

ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Дошка для малювання, мольберт, набір кольорових олівців (12 кольорів), фломастери (12 кольорів), кольорові воскові крейди, туш, акварель, гуаш, розетки для фарб і клею; серветка для пензля; кольорові крейди для малювання на дошці.
Пензлі щетинні круглі м'які для малювання № 6, 11, 12, плоскі — № 12—16; ножиці; таця для паперу, кольоровий папір, напівкартон, кольоровий картон, кольоровий папір-самоклейка, білий папір для малювання; дошка для ліплення, набір кольорової глини, пластилін восковий; стіна дерев'яна, пластмасове відро для глини.


 

Для добавления комментария необходима регистрация и авторизация.

Реклама



Авторизация