До 3 років, при успішному подоланні «кризи 3 року життя», дитина починає усвідомлювати себе як особистість. Вона відокремлює себе від дорослого й нібито знову відкриває світ людей, своє місце в цьому світі як самостійної особистості.
Дитина цілеспрямовано намагається реалізувати власні задуми, шукає підтримки та схвалення дорослих. У неї з'являється почуття власної гідності, гордість за свої досягнення.
Осягаючи соціальний світ, дитина охоче «всмоктує» поведінку дорослих. Наслідування, легка сугестивність і самосугестивність — основні характерні риси нервово-психічної організації молодшого дошкільника в цей період.
Малюк ще не має міцно закріплених уявлень, недостатньо розбирається у відносинах і зв'язках між явищами навколишнього життя, тому легко вірить усьому, дотримується наочного прикладу.
Нові враження в цьому віці залишають яскравий емоційний слід, впливають на несвідому поведінку вже дорослих людей. Емоційні переживання дитинства саме в цьому віці впливають на сприйняття життя, почуття Батьківщини й формування морально-етичних норм.
Роль батьків у набутті соціальних навичок у цьому віці важко переоцінити. Малюк охоче й енергійно повторює за емоційно важливою для нього людиною зразки жестів, манер, слів. Використайте цю особливість віку в іграх, спрямованих на вміння взаємодіяти з іншими людьми.
Варто врахувати, що в дітей 3—5 років наслідування може бути як примітивним, що нагадує механічне копіювання, так і точним, яскравим.
До кінця четвертого року життя дитина в змозі набути таких морально-вольових якостей особистості, як здатність не лякатися труднощів, уміння мобілізувати власні зусилля для досягнення мети, допомагати іншим, дотримуватися послідовності, правил гри.
Основні соціальні навички, які має опанувати дитина 3—5 років.
Реакція
• У присутності дорослих поводиться відповідно до прийнятих норм
• Грає в прості ігри з іншими дітьми
• Знає своє ім’я, прізвище і вік
• Починає усвідомлювати, що несхожа на інших людей
• Починається сюжетно-рольова гра з обіграванням
• Дотримується послідовності, якщо нагадують про це
• Грає наодинці за власною ініціативою 15 хвилин
Приблизний вік прояву – 3 роки
Реакція
• Грає з двома –трьома дітьми, часто взаємодіє з ними (15 хвилин)
• Стійко виконує три правила поведінки у групі
• У присутності дорослих поводиться відповідно до правил
• Знає імена та по батькові вихователів
• Чекає або відкладає виконання бажання на 5 хвилин
Приблизний вік прояву – 3,5 роки
Реакція
• Грає в прості настільні ігри
• Розв’язує конфлікти з однолітками, користуючись прийомами переконання й обговорення
• Має уявлення про роботу дорослих, із якими стикається (двірник, шофер, лікар), про деякі трудові дії цих людей (лікар лікує, кухар готує)
• Має уявлення про свята (Новий рік, день народження, матусин день)
Приблизний вік прояву – 3,5 роки
Галанов О.С.
Психічний і фізичний розвиток дитини від трьох до п'яти років
< Предыдущая | Следующая > |
---|