Рухи рук керуються кількома механізмами:
а) чутливість пальців забезпечує сприйняття форми, ваги, температури, шорсткості, твердості й м'якості предметів;
б) механізм регуляції тонусу й сили скорочення м'язів дозволяє виконувати рухи точно й швидко;
в) кінетична (рухова) пам'ять забезпечує автоматизацію навичок;
г) зір і мислення дозволяють дитині: орієнтуватися в розташуванні предметів у просторі, оцінювати їхні параметри; виконувати цілеспрямовані рухи; планувати й виправляти помилки (такі, як одягатися не за сезоном тощо).
Чим старшою стає дитина, тим більшу роль набуває вплив дрібних рухів пальців рук на формування її психічних процесів. Учені встановили, що рівень психічних процесів перебуває в прямій залежності від ступеня сформованості дрібної моторики рук.
Дослідження М. Кольцової показали, що існує взаємозв'язок між координацією дрібних рухів рук і мовленням. Рівень розвитку мовлення завжди перебуває в прямій залежності від ступеня розвитку дрібних рухів пальців рук. Так, наприклад, дитину просять показати один палець, два пальці й три. Діти, яким удається ізолювати рухи пальців, — розмовляючі діти. Якщо напружені пальчики згинаються й розгинаються тільки разом або, навпаки, мляві й не виконують ізольованих рухів, то такі діти — нерозмовляючі. Доти, доки рухи пальців не стануть вільними, розвиток мовлення й, отже, мислення вповільнений, оскільки мислення тісно пов'язане з мовленням і залежить від нього.
Під час виконання дрібних рухів пальців рук відбувається ще й тиск кінчиків пальців, а імпульси від них активізують незрілі клітинки кори головного мозку, що «відповідають» за формування мовлення дитини.
РУХИ РУК ДІТЕЙ 3—5 РОКІВ
• Із закритими очима торкається пальцями кінчика носа;
• Копіює кола, прямі й непересічні лінії;
• Будує вежі з десяти кубиків;
• Обережно бере кубик середніх розмірів великим і вказівним пальцями;
• Змальовує квадрат, але вертикальні лінії за довжиною не дорівнюють горизонтальним;
• Користуючись ножицями, намагається різати рівно
Приблизний вік прояву – 3 роки
• Розгортає обгортку й дістає цукерку без сторонньої допомоги;
• Використовує обидві руки, але одній надає перевагу;
• Уміє самостійно малювати квадрат, але із загнутими або закругленими кутами
Приблизний вік прояву – 3,5 роки
• Може змалювати трикутник із нерівними боками й основою, не паралельною краю аркуша паперу;
• Діє двома руками, виконуючи прості операції (відгвинчує кришку банки, тримає та крутить ручку яйцезбивачки, висмикує цвяхи й кнопки)
Приблизний вік прояву – 4 роки
• Чітко ріже по лінії;
• Копіює квадрат;
• Зображує кілька друкованих великих літер;
• Діє окремими пальцями в пальцевих іграх;
• Малює прості картинки;
• Успішно намазує клеєм деталі та приклеює їх
Приблизний вік прояву – 5 роки
"Психічний і фізичний розвиток дитини від трьох до п'яти років"
< Предыдущая | Следующая > |
---|