П'ЯТНАШКИ
Мета: розвиток координації рухів, уміння змінювати напрямок руху.
Хід гри
Вибирають за допомогою лічилки ведучого, «п'ятнашку». Діти розбігаються. «П'ятнашка» намагається наздогнати й торкнутися рукою інших дітей.
Той, кого піймав «п'ятнашка», разом із ним ловить інших, обирається новий, хто водить, і гра триває.
СХІДНИЙ ОФІЦІАНТ
Мета: розвиток координації рухів, рівноваги, зміцнення м'язового «корсета» хребта, м'язового апарату стопи.
Матеріал: кубик або книга.
Хід гри
Дитина має розпрямитися, прийняти правильну поставу. Потрібно покласти їй на голову кубик або книгу й запропонувати порухатися праворуч приставним кроком. Потім те саме виконати ліворуч. При цих рухах дитина повинна намагатися не впустити кубик. Виграє той, хто зможе зробити більше кроків.
МИШКИ В КОМОРІ
Мета: тренування швидкості реакції, спритності рухів, уміння орієнтуватися в просторі.
Матеріал: стільці, мотузка.
Хід гри
Діти зображують мишей. Вони сидять на стільцях по один бік майданчика (миші в норах). На протилежному боці майданчика на висоті 40—50 см натягнена мотузка, за якою міститься «комора». Збоку від дітей сидить ведучий, що грає роль кішки.
Кішка засинає, миші біжать до комори, вони пригинаються й підлазять під мотузку. Потім, сідаючи навпочіпки, гризуть сухарі: «хруп, хруп».
Кішка раптово прокидається й біжить за мишами. Миші вибігають із комори та швидко прямують до нірок. Кішка ловить мишей. Піймавши одну, вона саджає її окремо й повторює гру з іншими. Гра закінчується, коли всі миші будуть упіймані.
Після закінчення гри ведучий пропонує всім потягнутися, підняти голову догори: «Ви тепер не мишки, а славні дітлахи й будете добре зростати». При цьому ведучому необхідно контролювати поставу, змикання губ.
ВЛУЧ М'ЯЧЕМ ДО ВОРІТ
Мета: розвивати різнобічну координацію рухів, уміння тримати рівновагу; розвивати рухливість нервових процесів.
Матеріал: 2 стільці або 2 табуретки, рейка (1,5—2 м), м'ячик.
Хід гри:
Ведучий будує «ворота» (на спинки стільців або сидіння табуреток кладе рейку). Перед воротами на відстані 1,5—2 м кладе м'яч. Дитина має взяти м'яч, котити його до воріт і бігти за ним. Пройшовши ворота рачки, дитина розпрямляється, доганяє м'яч і, поклавши його на колишнє місце, сідає відпочивати.
Більш складний варіант: гру можна проводити на час. При цьому треба стежити за тим, щоб дитина бігла за м'ячем, зберігаючи пряму поставу, не горблячись.
ПЕРЕСТУПИ ЧЕРЕЗ МОТУЗКУ
Мета: розвивати координацію рухів, спритність; сформувати навичку переступання перешкоди.
Матеріал: мотузка, стільці.
Хід гри
Простягається й закріплюється мотузка на відстані 10—15 см над підлогою. Дитина сидить на стільці у 3—5 м від мотузки. За командою ведучого вона йде та переступає мотузку, потім повертається й знову переступає мотузку — і так, поки не переступить її по всій довжині. Якщо дитині це важко, то можна зробити 3—4 переступання.
Гру краще виконувати під ритмічну музику або плескання ведучого, що супроводжують кожне переступання через мотузку.
Ведучий має контролювати правильність постави й змикання губ (рот повинен бути закритий).
Починати можна з одного боку мотузки, а на іншому боці, на стілець, до якого прикріплена мотузка, можна покласти приз.
МАЛЕНЬКИЙ ГІМНАСТ
Мета: зміцнення м'язів тулуба й кінцівок; тренування органів рівноваги.
Хід гри
Батьки розповідають дитині про гімнастів, демонструють їхні гарні рухи, потім пропонують їй пограти «у гімнаста». Батьки, сидячи навпочіпки, міцно зчіплюють руки (права мамина й ліва татова), притискаючи їх до свого тіла. Іншими руками беруть дитину за руки. Вона стає однією ногою на руку тата, а іншою — на руку мами. Батьки повільно встають і піднімають дитину до рівня пояса в положенні стоячи (дитина розпрямляє спину). Після цього вони починають повільно ходити, спонукаючи дитину продовжувати стояти, зберігаючи правильну поставу. Поступово крок прискорюється. За 1—2 хвилини батьки знову сідають навпочіпки, і дитина зіскакує на землю.
Ця вправа справляє великий емоційний вплив на дитину й батьків, тому що рідко вдається пограти всім разом. Після гри рекомендується спільне чаювання.
БІЛОЧКА
Мета: зміцнення м'язів тулуба й кінцівок; розвиток координації рухів, спритності; тренування в ускладненій ходьбі.
Матеріал: гімнастична стінка, драбинки на дитячих майданчиках, яскрава улюблена іграшка.
Хід гри
Ведучий розповідає дитині про білочок: як вони живуть, чим харчуються. Ось одній білочці подарували іграшку, й вона хоче показати її іншим. «Принеси іграшку, як білочка», — каже ведучий.
Дитина за допомогою дорослого піднімається гімнастичною драбиною. На верхній сходинці висить яскрава улюблена іграшка. Узявши іграшку, дитина має повільно спуститися вниз. Ведучому необхідно страхувати дитину, допомагаючи їй, якщо потрібно.
Розміщати іграшку потрібно спочатку на четвертій-п'ятій сходинках, потім піднімати її вище.
ПТАШКА
Мета: розвиток навичок стрибків, зміцнення м'язового «корсета» хребта.
Хід гри
Ведучий пропонує пограти «у пташку». Дитина сидить на килимі, схрестивши ноги й зігнувши руки в ліктях, торкаючись при цьому пальцями плечей («крильця»). Ведучий допомагає дитині розпрямити спину, погладжуючи її по лопатках і притягаючи лікті назад якнайближче до тіла. Потім дитина встає й стрибає на місці, як горобчик.
МАВПИ Й КОКОСОВІ ГОРІХИ
Мета: поліпшення функції дихання (глибини ритму), зміцнення м'язів рук; розвиток уміння погоджувати свої дії з діями інших учасників.
Матеріал: м'ячик.
Хід гри
Гра проводиться сидячи. Гравці розташовуються по колу. Ведучий перебуває в колі. Діти кидають м'яч одне одному по колу три-чотири рази, а потім ведучий забирає м'яч. Це — «навантаження кокосів мавпами на поїзд».
Потім діти роблять кругові рухи руками, вимовляючи: «Чу-чу-чу! Поїзд рухається!».
За 2—3 хвилини поїзд зупиняється, діти вимовляють звук «ш-ш-ш». Після цього починається «вивантаження кокосів» — ті самі рухи, що й підчас «навантаження». При вимові звука «ш-ш-ш» губи складаються в трубочку.
МІХУР
Мета: поліпшити функцію дихання, формувати правильну поставу.
Хід гри
Діти стоять упритул одне до одного, узявшись за руки, і разом із ведучим промовляють:
Роздувайся, міхуре,
Роздувайся великий,
Залишайся такий
Та й не лопайся!
Вимовляючи слова, діти поступово розходяться й максимально розширюють коло, продовжуючи триматися за руки, надувають щоки. Після слів ведучого «Міхур лопнув!» усі діти опускають руки, хором говорять: «Хлоп!». Плескають руками по щоках і сідають навпочіпки, вимовляючи звук «ш-ш-ш-ш».
«Виходить повітря з міхура», — говорить ведучий і пропонує надути новий міхур. Діти встають, знову створюють маленьке коло, гра триває.
Галанов О.С.
Психічний і фізичний розвиток дитини від трьох до п'яти років