Уява дитини від самого початку її формування має дві основні функції — пізнавальну й афективну.
Основне завдання пізнавальної уяви — відтворення об'єктивної реальності, «добудовування» цілісної картини світу, отримання нових вражень. За допомогою уяви дитина може творчо опановувати схеми й сенс людських дій, «добудовувати» цілісний образ якої-небудь події або явища.
Афективна функція уяви спрямована на твердження й захист власного «Я». Вона виявляється, по-перше, через багаторазове відтворення (або обігравання) травмуючих впливів чи ситуацій: малюк нібито відсторонюється від них, починає бачити їх збоку. По-друге, дитина створює уявну ситуацію, у якій вона почуває себе сильною, сміливою, усемогутньою.
Свого апогею афективна уява досягає до 4 років. У 4—5 років кількість неприборканих фантазій, дитячих страхів знижується. Домінуючого значення починає набувати пізнавальна уява при малюванні, конструюванні, розігруванні різних ігрових сюжетів.
У 4—5 років основною фазою в розвитку дитини є наслідування зразків. Як раніше малюк 1—2 років при освоєнні якого-небудь руху міг багаторазово його повторювати й поступово опановував правильні рухи, так і тепер дитина відтворює ті самі сюжети, схильна багаторазово малювати шаблонові графічні схеми.
В уяву малюка починає включатися процес планування. Якщо раніше фантазії дитини були некеровані, вона не могла передбачити, що вийде, і лише потім пояснювала результат своєї діяльності, то тепер, у 4—5 років, дитина в змозі поділити свою діяльність на етапи: вона може спланувати один крок власних дій, виконати його, оцінити результат, а потім розпочати наступний етап.
Дитина в 4—5 років уже має значний життєвий досвід, знання про оточуючий світ, і вона враховує закони цього світу у своїй діяльності. У результаті раціональних дій фантазії малюка стають більш «приземленими» , вони реально відображають різні боки життя дитини.
Варто уважно ставитися до фантазій малюка, фіксувати результати його творчості. Записи збережуть пережиті щасливі моменти «відкриттів» і викличуть приємні спогади.
Галанов О.С.
Психічний і фізичний розвиток дитини від трьох до п'яти років
< Предыдущая | Следующая > |
---|